I. Poziom: B1/B2

II. Etap edukacji: II, III

III. Forma: zajęcia zdalne (w czasie rzeczywistym albo asynchroniczne)

IV. Cele dydaktyczne: 

Uczeń

  • zna legendę o smoku wawelskim oraz jej współczesną ekranizację,
  • potrafi porównywać teksty kultury, wskazać podobieństwa i różnice,
  • potrafi przeprowadzić wywiad,
  • wypowiada się na temat roli mediów we współczesnym świecie. 

V. Materiały autentyczne, teksty źródłowe, teksty kultury: 

  • Film pt. „Smok” z cyklu „Legendy Polskie”, reżyseria: Tomasz Bagiński, producent: Allegro: 
    Odtwarzacz wideo is loading.
    Aktualny czas 0:00
    Czas trwania 0:00
    Załadowany: 0%
    Typ strumienia NA ŻYWO
    Pozostały czas 0:00
     
    1x
    • Rozdziały
    • Opisy wyłączone, zaznaczone
    • Napisy wyłączone, zaznaczone
    • Legenda o smoku wawelskim (Źródło: http://www.zwiedzanie-krakow.com)

    VI. Strategie dydaktyczne: 

    dyskusja, ćwiczenia rozwijające sprawność rozumienie tekstów oraz sprawność mediacji (analiza porównawcza tekstów), ćwiczenia leksykalne (rozsypanka literowa, dopasowywanie, porządkowanie), ćwiczenia gramatyczne (transformacje gramatyczne); ćwiczenia w mówieniu (dialog, wywiad), ćwiczenia w pisaniu (esej) praca indywidualna, praca w grupach, praca w zespole klasowym

    VII. Wykorzystane aplikacje: 

    Wordwall, Learning Apps



    W tej lekcji 
    • poznasz symbole Warszawy oraz biografię i twórczość Krystyny Krahelskiej,
    • będziesz potrafił rozmawiać o najważniejszych etapach życia i posługiwać się datami,
    • poznasz kontekst historyczny Powstania Warszawskiego oraz Polski Walczącej,
    • poznasz wybrane polskie skrótowce, rozróżnić między skrótami i skrótowcami, 
    • poznasz zasady interpunkcji dotyczące skrótów i skrótowców,
    • weźmiesz udział w dyskusji na temat sposobów realizowania ideałów przez młodych ludzi w dzisiejszych czasach.

    I. Poziom: B1/B2

    II. Etap edukacji: II

    III. Forma zajęć: zdalne w czasie rzeczywistym albo asynchronicznym

    IV. Cele dydaktyczne: 

    Uczeń

    • poznaje historię polskiego komiksu,  
    • rozumie komiks pt. „Kajko i kokosz. Szkoła latania.”, potrafi przedstawić elementy świata przedstawionego, uporządkować chronologicznie wydarzenia, 
    • tworzy własny komiks, 
    • rozwija kompetencję leksykalną na poziomie B1/B2 w zakresie historii polskiego komiksu,
    • rozwija słownictwo pozwalające opisywać realia życia w średniowiecznej osadzie,
    • rozpoznaje synonimy i antonimy, potrafi podać przykłady,
    • tworzy definicje słów,
    • wypowiada się na temat swoich ulubionych komiksów, książek. 

    V. Materiały autentyczne, teksty źródłowe, teksty kultury: 

    komiks „Kajko i Kokosz. Szkoła latania”.

    VI. Strategie dydaktyczne: 

    • dyskusja, ćwiczenia rozwijające sprawność rozumienie tekstów oraz sprawność mediacji (streszczenie), ćwiczenia leksykalne (dopasowywanie, definiowanie), ćwiczenia gramatyczne (kategoryzacja); ćwiczenia w mówieniu (dialog, definiowanie), ćwiczenia w pisaniu (streszczenie); 
    • praca indywidualna, praca w grupach, praca w zespole klasowym.

    VII. Wykorzystane aplikacje: 

    Wordwall, Learning Apps




    I. Poziom: B1/B2 

    II. Etap edukacji: II, III 

    III. Forma: zajęcia zdalne (w czasie rzeczywistym albo asynchroniczne) 

    IV. Cele dydaktyczne:

    Uczeń

    • poznaje twórczość Tadeusza Różewicza
    • poznaje kontekst historyczny PRL-u oraz „Solidarności”
    • rozumie wybrane frazeologizmy wyrażające postawy egoistyczne i altruistyczne
    • używa form trybu rozkazującego
    • pisze list
    • rozwija kompetencje społeczne, obywatelskie

    IV. Materiały autentyczne, teksty źródłowe, teksty kultury: 

    • wiersz pt. List do ludożerców Tadeusza Różewicza: 
      Odtwarzacz wideo is loading.
      Aktualny czas 0:00
      Czas trwania 0:00
      Załadowany: 0%
      Typ strumienia NA ŻYWO
      Pozostały czas 0:00
       
      1x
      • Rozdziały
      • Opisy wyłączone, zaznaczone
      • Napisy wyłączone, zaznaczone
      • piosenka Jacka Kaczmarskiego pt. Mury: 
        Odtwarzacz wideo is loading.
        Aktualny czas 0:00
        Czas trwania 0:00
        Załadowany: 0%
        Typ strumienia NA ŻYWO
        Pozostały czas 0:00
         
        1x
        • Rozdziały
        • Opisy wyłączone, zaznaczone
        • Napisy wyłączone, zaznaczone

        V. Strategie dydaktyczne: 

        • dyskusja, ćwiczenia rozwijające sprawność rozumienia tekstów, ćwiczenia leksykalne (dopasowywanie, tworzenie synonimów i antonimów), ćwiczenia gramatyczne (transformacje gramatyczne); ćwiczenia w mówieniu (dyskusja), ćwiczenia w pisaniu (list)
        • praca indywidualna, praca w zespole klasowym

        VI. Wykorzystane aplikacje: 

        Wordwall, Learning Apps

        VII. Źródło grafik:

        pixabay.com


        W tym kursie uczeń:

        • poznaje historię sprowadzenia Krzyżaków do Polski
        • poznaje historię zmian dynastii w Polsce
        • poznaje historię stosunków polsko-krzyżackich za panowania Władysława Jagiełły
        • rozwija sprawność czytania ze zrozumieniem tekstów o charakterze historycznym
        • rozwija zasób leksykalny z zakresu historii
        • rozwija poprawność językową
        • rozwija logiczne myślenie: przyczyna → skutek

        W tym kursie uczeń:

        • poznaje historię Wielkiej Emigracji
        • poznaje postać Fryderyka Chopina oraz jego relacje z Norwidem
        • poznają historię powstania styczniowego
        • poznaje historię zamachu na generała Fiodora Berga
        • poznaje polską sztukę – malarstwo
        • rozwija sprawność czytania ze zrozumieniem tekstów o charakterze historycznym
        • rozwija zasób leksykalny z zakresu historii
        • rozwija poprawność językową
        • rozwija logiczne myślenie: przyczyna → skutek

        SILVA RERUM TEKSTY KULTURY W DYDAKTYCE JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO/DRUGIEGO/ODZIEDZICZONEGO


        Prezentowany zbiór materiałów dydaktycznych zawiera gotowe scenariusze zajęć z języka polskiego jako obcego/drugiego/odziedziczonego dla uczniów II, III etapu edukacji, studentów oraz osób dorosłych. Zostały one opracowane z myślą o rozwoju kompetencji językowych komunikacyjnych (sprawności rozumienia tekstów, mówienia oraz pisania), kompetencji leksykalnej, poprawności gramatycznej, kompetencji kulturowych z zakresu wiedzy o Polsce, polskich tekstach kultury, a także kompetencji z zakresu języka edukacji szkolnej, umiejętności analizy tekstów kultury, interpretacji tekstów literackich z elementami językoznawstwa oraz kluczowych w edukacji XXI wieku kompetencji społecznych i obywatelskich. Materiały mogą być wykorzystywane w edukacji polonijnej za granicą, a także w pracy z uczniem z doświadczeniem migracji w Polsce.

        Przedstawiony materiał został opracowany z myślą o zajęciach prowadzonych w trybie zdalnym, w czasie rzeczywistym albo asynchronicznie. Z powodzeniem może być wykorzystany podczas zajęć stacjonarnych po wprowadzeniu drobnych modyfikacji. Autorzy kursów i nauczyciele znajdą w nich wskazówki, które ułatwią zamieszczenie tych materiałów na platformie e-learningowej typu Moodle.